Drabinka koordynacyjna – jak pomaga w treningu?

Drabinka koordynacyjna – jak pomaga w treningu?

Drabinka koordynacyjna to bardzo prosty przyrząd, który pozwala rozwijać szybkość, koordynację oraz czas reakcji. Jest niezwykle popularna w grach zespołowych, wśród biegaczy czy zawodników sztuk walki. Dowiedz się, jakie są korzyści treningu z drabinką koordynacyjną oraz jakie ćwiczenia na niej wykonywać.

 

Jak wygląda drabinka koordynacyjna?

Drabinka koordynacyjna przypomina zwykłą drabinkę sznurową z poprzecznymi szczeblami. Układa się ją na ziemi w celu ćwiczenia nóg, szybkości reakcji, zwrotności oraz koordynacji. Istnieją różne warianty drabinek. Niektóre mogą przyjmować formę okręgów lub sześciokątów ułożonych w tzw. plaster miodu. Trening z drabinką uzupełnić można również ćwiczeniami z pachołkami, talerzykami lub grzybkami koordynacyjnymi. Im bardziej złożona będzie Twoja drabinka lub przestrzeń do ćwiczeń ułożona z różnych elementów, tym efektywniejsze ćwiczenia na niej wykonasz.

Kto korzysta z drabinek koordynacyjnych?

Drabinki koordynacyjne nazywane są również drabinkami piłkarskimi, ponieważ bardzo popularne są właśnie podczas treningów piłki nożnej. Piłkarze wykonują na nich ćwiczenia, podczas których rozwijają szybkość nóg, zwrotność, koordynację czy czas reakcji. Niemniej jednak podobne ćwiczenia bardzo cenne są również dla przedstawicieli innych gier zespołowych, w których niebagatelne znaczenie ma praca nóg, m.in. koszykarzy, siatkarzy czy piłkarzy ręcznych. Drabinki obecne są również obecne w treningu biegaczy, którym pomagają one w rozwijaniu szybkości i dynamiki. Chętnie korzystają z nich również zawodnicy sportów walki, ćwiczący na drabinkach skoordynowane poruszanie.

Ćwiczenia na drabinkach koordynacyjnych

Forma ćwiczeń z wykorzystaniem drabinek koordynacyjnych lub pachołków czy podobnych elementów może być bardzo zróżnicowana i zależy wyłącznie od kreatywności ćwiczącego (lub trenera), a także konieczności ćwiczenia konkretnych umiejętności motorycznych.

  • Biegi – na drabinkach można ćwiczyć wszelkiego rodzaju biegi, włączając w to biegi na wprost, boczne czy skrzyżne. Może być to również wszelkiego rodzaju skipping.
  • Skoki – w przygotowaniu ćwiczeń skokowych ogranicza Cię jedynie wyobraźnia. Skoki obunóż, na jednej nodze, dosiężne lub w biegu. Najważniejsze jest, by przyniosły konkretne efekty w dyscyplinie sportowej, którą uprawiasz.
  • Ćwiczenia dynamiczne – np. burpess czy inne rodzaje pompek połączonych z elementami wyskoku. Mogą być to również chody w pozycji pochylonej, czołganie, pady itp.

Drabinki koordynacyjne są również znakomitym sposobem na przeprowadzenie ogólnorozwojowych ćwiczeń dla dzieci podczas lekcji wychowania fizycznego. Jeśli zastosujesz płotki, poprzeczki czy poręcze do ćwiczeń, możesz przygotować tor przeszkód. Dzięki wprowadzeniu elementu rywalizacji dzieci jeszcze mocniej zaangażują się w ćwiczenia. 






lista legalnych bukmacherów